/Files/images/1287476307_2010_10_19_121420.jpg



Пріоритетні завдання логопедичної корекції:

- подолання порушень усного та письмового мовлення;
- розвиток усіх видів мовленнєвої діяльності;
- формування фонетико-фонематичної, лексико-граматичної сторін мови, зв'язного мовлення;
- формування комунікативних умінь;
- розвиток мовленнєвої, загальної та дрібної моторики;
- вироблення навичок свідомого сприймання та розуміння зверненого мовлення;
- розвиток просодичної сторони мовлення( темп, ритм, тембр, сила голосу;
- розвиток психічних процесів (пам’яті, мислення, уваги).

/Files/images/7268.gif

Поради вчителя-логопеда

Шановні батьки, бабусі, дідусі!

Якщо ви стурбовані тим, що дитина не вміє вимовляти деякі звуки, то ці поради саме для вас.
Часто перед батьками стає запитання: коли треба починати займатися мовою дитини, відповідаю: змалку, від самого народження!
З дитиною треба спілкуватися весь час, хоча деяким батькам здається, що крихітний, тільки-но народжений чоловічок, ще нічого не розуміє. Спілкуйтеся весь час, коли дитина не спить, але для розвитку мовлення особливим є вік від 3 до 6 років. Тут мовленню дитини треба приділити окремої уваги.
Якщо ви зрозуміли, що дитина, порівняно з ровесниками, розмовляє гірше, не вимовляє деякі звуки, обов’язково йдіть до спеціаліста. Коректно визначити рівень порушення звуковимови зможе тільки вірно вимовляти важкі для неї звуки, а ще й розвинути фонематичний слух, мовленнєве дихання, пам’ять, увагу тощо. Малюк поступово розширить свій словниковий запас, буде грамотно формулювати свою думку, а здобуті навички стануть у пригоді при оволодінні читанням та усним та писемним мовленням.

Щасливої дороги до країни звуків!

Сьогодні ми поговоримо про те, коли і як з’являються звуки в мовленні дитини, про правила спілкування з дитиною, і про те, як організувати з нею заняття, щоб воно пройшло з користю, спокійно, щоб дитина і ви зайвий раз не нервували.
Багато звуків дитина вимовляє майже без зусиль: М, Н, Т, П, та голосні. Найважче даються шиплячі: Ж, Ш, Ч, Щ, свистячі С, З, Ц та сонорні Р,Л.
Неправильна вимова в дітей до 3-х років практично є нормою, але до 5, особливо до 6 років, дитина має оволодіти вимовою всіх звуків.
Після цього віку будь-які порушення у вимові звуків вважаються дефектом звуковимови.
Приведена нижче таблиця допоможе батькам слідкувати за своєчасною появою в мовленні дитини різних звуків.
Вік дитини1-2 роки2-3 роки3-5 років5-6 років
звукиа, о, е, п, б, мі, и, у, ф, т, д, н, к, г, х, йс, з, ц, ш, ж, ч, щл,р

Дещо про спілкування з дитиною

  1. Ваше мовлення повинно бути взірцем для наслідування. Дитині не можна чути неправильну вимову.
  2. Не можна сміятися з того, що дитина невірно вимовляє звуки в словах.
  3. Не треба повторювати за дитиною, «сюсюкати», закріплювати хибні звуки в словах.

Як організувати спокійне заняття

  1. Не критикуйте дитину і не смійтеся з неї.
  2. Підбадьорюйте малюка, кажіть, що в нього все вийде.
  3. Спочатку самі покажіть, як виконувати ту чи іншу вправу, потім пропонуйте дитині.

Про найбільш розповсюджені порушення звуковимови

  1. При більш складних випадках дитина використовує в мовленні специфічні звуки. Вона більше спілкується знаками, або покаже, що треба, її мовлення розуміють близькі люди.
  2. Дитина замінює одні звуки іншими.
  3. У дитини сформувалася «французька вимова звука | р| . Це може бути пов’язано з недостатнім мовленнєвим диханням або короткою під’язиковою вуздечкою. Якщо цю проблему не виправити, є ризик, що й інші звуки будуть формуватися невірно. Такий звук сам по собі, тобто самостійно, без втручання не виправляється.
Причин неправильної звуковимови в дітей з нормальним слухом та інтелектом декілька.
1. Можливо, батьки, розмовляючи з дитиною, наслідують дитячий говір (сюсюкають).
2. Дитині може бути важко відрізняти на слух схожі звуки (при цьому фізіологічний слух в нормі) – це ознака проблем з фонематичним слухом. Тоді фонематичний слух треба розвивати – вчити зосереджуватись на звуках, розрізняти їх. Іноді дитина не помічає, що вимовляє звуки невірно. Тоді дитині треба дати зрозуміти, де вірна вимова, де ні.
В подальшому на цій сторінці будуть запропоновані вправи, які допоможуть дитині чути і відчувати звуки мови.
3. Недостатня рухливість губ і язика та погано розвинуте мовленнєве дихання.
4. У дитини виражені дефекти в будові артикуляційного апарату. У цьому випадку вашій дитині потрібні консультації спеціалістів.

/Files/images/7414.gif

До вашої уваги представлені логопедичні чистомовки (скоромовки) та вправи на автоматизацію звуків у словах та реченнях.

Одна з порад логопеда - віршовані чистомовки (скоромовки) на вимову проблемних звуків.
Хотілося б зауважити, що до цих вправ можна переходити лише тоді, коли у малюка вільно виходить правильне вимовляння окремого звуку, представленого у вправі.
Окрім даного матеріалу ви можете імпровізувати.
Наприклад, промовити,

як дзижчить бджілка (Дж-ж-ж-ж-ж),
як гуде поїзд (У-у-у-у-у-у),
як мати колисає дитину (А-а-а-а-а-а),
як пищіть комар (Дз-з-з-з-з-з) і т.п.

Також можна різноманітнити вправу зміною гучності або тембру голосу, тобто одні й ті самі рядки промовляти по різному: голосно, тихо, швидко або повільно.
Щоб заняття було більш ефективним, пропонуємо таку його послідовність:
1. Гімнастика для пальчиків
2. Вправи для дихання та артикуляційна гімнастика (губи, язик)
3. Голосові вправи
4. Вправи з мовним матеріалом
Але майте на увазі:
дитині має бути цікаво, тоді вона буде більш уважною і не так швидко втомиться, частіше хваліть дитину і вона буде більш старанною.
Бажаю успіхів!
* * *

Ла-ла-ла:
Алла дівчинка мала.
Ли-ли-ли:
В гост ми до неї йшли.
Ло-ло-ло:
В Алли тісто підійшло.
Ла-ла-ла:
Пирогів вона спекла.
Л'є-л'є-л'є:
Чаю Аллочка нал'є.
Лі-лі-лі:
Ось лимони на столі.
Лю-лю-лю:
Дуже кисле не люблю.

Ло-ло-ло:
Снігом землю замело.
Ля-ля-ля:
Стала білою земля.
Лі-лі-лі:
Ось замети чималі.

Ра-ра-ра:
Дуже рада дітвора.
Ар-ар-ар:
Ми поїдем в зоопарк.
Ро-ро-ро:
Доберемось на метро.
Ру-ру-ру:
В зоопарку кенгуру.
Ру-ру-ру:
Риє кріт собі нору.
Ру-ру-ру:
Заєць обдира кору.
Ра-ра-ра:
Закінчилася в нас гра.

Рі-рі-рі:
Що ти бачиш угорі?
Рю-рю-рю:
Бачу ясную зорю.
Рі-рі-рі:
Ще що бачиш угорі?
Ря-ря-ря:
Небо синє, як моря.
Рі-рі-рі:
Ще що бачиш угорі?
Ри-ри-ри:
Там літають комари.
Ра-ра-ра:
З комарами мошкара.
Ра-ра-ра:
Розбігаймось до утра!

Ічка-ічка-ічка:
Ось глибока річка.
Ачка-ачка-ачка:
Пливла по річці качка.
Єчки-єчки-єчки:
Знесла вона яєчки.
Чат-чат-чат:
Навиводить каченят.
Чить-чить-чить:
Плавать діточок навчить.
Ічці-ічці-ічці:
Попливуть разом по річці.

Чок-чок-чок:
Ось червоний бурячок.
Чу-чу-чу:
Я капусту посічу.
Щок-щок-щок:
В чавунці зварю борщок.
Чний-чний-чний:
Получився борщ смачний.

Виделкою Вова вареники їв,
А Вітя водиці з відерця відпив.

Вже весна і тане крига,
Врешті, весняна відлига.

Валя весело сміється,
По вітру волосся в'ється!

Гном в гаю гуляв годину,
Назбирав грибів корзину.
Йшла Ганнуся в гастроном,
Їй шагав назустріч гном.
Ніс с грибами він корзину,
Дав Ганнусі половину.

Говірка та горда Ганна
-Господиня бездоганна.

Гантелі й гирі підійма,
Сильніш за Гліба в нас нема.

Гриць газету покупає,
В ній кросворди розгадає.
І за розум, не за вроду,
Він отрима нагороду.

Стигле гроно винограду
Ганна принесла із саду.

Скільки важуть пироги?
Покладу їх на ваги.
Їх не треба рахувати,
Краще гостей пригощати.

Гусениця в лісочку
Гріла спину на грибочку,
Сонце гаряче пекло,
Їй голівку напекло.
Їй зроблю, коли навчусь
Із газети я картуз.

Ґава гудзик відшукала,
І в гніздо собі поклала
"Я ґадзиня- мастериця,
Все в ґадзівстві знадобиться!"

Ґоель-моґель із яйця
На сніданок їсть вівця!

На ґринджолах із гори
Їхав натовп дітвори.
Ой! Мала упала Юля
І тепер на лобі ґуля.

Ґелґотів гусак на дворі,
Сиділа ґава на коморі,
На ґанку індик ґелґотав,
Ну, хто птахів порахував?

По дорозі йду додому,
Все з дитинства тут знайоме:
Деревина-дуб стоїть,
В небо сивий дим летить,
У дворі гуляють діти,
В дім дверцята неприкриті:
Дім запрошує ласкаво:
Тут і деруни, і кава,
Добрі люди проживають,
Про добробут вони дбають.

Зі сметаною в обід
Дерунів об'ївся дід.
Да-да-да, ді-ді-ді,
Дерунів об'ївся дід.

Дудку дав Дмитро мені,
"Дуй у дірку до-ре-мі!"
Щось не дам її ладу,
Все виходить "ду-ду-ду"!

Кукурудза на городі
Дивувалась своїй вроді:
В дзеркало дивилася,
Дуже чепурилася.

Кукурудза на городі
Дивувалась своїй вроді:
Милувалась дуже-дуже
Наче в дзеркало в калюжу.
Білі зуби, коса довгенька,
Та сукня гарна, зелененька.

Джміль на склянку з джемом сів,
Гедзь до нього підлетів,
І дзвінка пішла розмова.
Першим гедзь промовив слово:
"Що, солодкий джем із грушки?""
З'їм його я самотужки!"
Джміль дзижчав, що було сили,
Поки склянку не закрили.

Дзюрчить у лісі джерело,
Вода дзеркальна в ньому.
Допомагає джаз лісний
Перебороти втому.

День народження у джунглях
Відзначає Джонатан.
Одягнув нарядні джинси
Відбиває джаз у джбан.

Вдіну джемпер, джинси вдіну
-Джентльмен наполовину.
Ще вести себе навчуся,
Буде щаслива бабуся.

На болоті журавель жував журавлину,
А у лісі їжачок - живильну ожину.

Життєрадісні жирафи
Узяли журнал із шафи.
Його жужмили і м'яли...
Все одно не прочитали.

Жук у житі зажурився,
Жвавий джміль десь забарився.
Жук жужжить: "Хвилююсь я,
Дружба в нас на все життя".

Жвавий дід смалив у ліжку
І читав цікаву книжку.
Раптом діда сон зморив,
Він цигарку упустив.
Дим, пожежа,жар і жах
Вліз пожежник аж на дах.
Затушив живий вогонь,
Він жаркий, його не тронь.
Жалюгідний дід в журбі
-Це урок мені й тобі.

У калюжі вужик жив,
З жирной жабой не дружив
,Жабка його ображала:
"В тебе, вуж, немає жала!"

Ріже ніж коржі смачні
-Женя торт спекла мені.

Жук з метеликом здружився,
З ним над квітками кружився.

Жужжить у Жені
Жук у жмені.
"Жу-жу-жу, жу-жу-жу!
Я з тобою не дружу!"

Бачила Зіна, як зірка упала,
Зразу бажання вона загадала:
"Взимку на землю хай випаде сніг,
Зіна хай буде завзятіша всіх,
Хай її до зоосаду залюбки батьки ведуть,
Хай зефіру й мармеладу завтра зранку їй дадуть".

Їде Зоя в зоопарк,
Ось її зупинка.
Вийшла Зоя із таксі,
Засміялась дзвінко.
"Зебра, заєць, зубр, змія
-Тут їх всіх побачу я!"

Ми були в театрі.
В залі Там завісу відтуляли.

Взимку біла вся земля,
Ковзани бере маля.

Під березою в грозу
Заховав Захар козу.

На городі в нас картопля,
Кавуни і кабачки.
Є калина, є капуста,
Є червоні бурячки.

В казаночку камбалу я варила чималу,
Перцем, сіллю задобрила, юшкой друзів пригостила.

В калюжі купалась казарка,
Їй влітку у пір'ях так жарко!

Плига руда білочка з гілочки на гілочку.

З братом ми були у лісі,
Гриби збирали на узліссі,
Дві корзини чималі
Ми додому притягли!

В мисці масло й макарони,
З'їсть їх Марк, як охолоне!

Мухомор і білу мишу
Малював маленький Міша.

Мільйон мікробів на руках,
Під мікроскопом - просто жах!
Візьму мило, кран відкрию,
Руки я мерщій помию!

Я на руку рукавицю
Одягаю брату Грицю.
Він незграбний, ще маленький,
Хай не мерзне мій рідненький.

Моркву, перець і гарбуз
Посадив старий дідусь.
Пестив їх та поливав
- Гарний урожай зібрав.

Трамвай, тролейбус і метро
-Це наш громадський транспорт.
Його ми мусим берегти,
Бо пішки прийдеться іти.

Я по воду на криничку
Поведу малу сестричку.
Хай відеречко бере,
Водички трохи набере.

Йшов по біру старичок,
Опирався на дрючок.

На городі у Марічки
Агрус, огірки, порічки.

В рукомийнику помию
Руки я брудні.
Хай подасть мерщій сестричка
Рушничок мені.

Я зараз з буквой "Р" один
Перерахую всіх тварин:
Риба, тигр, верблюд, барсук,
Рак з клешнями замість рук,
Рись, рисак і кенгуру,
Кріт до себе ліз в нору,
Нерпа і жирафа гарна,
Зебра, морж, корова, сарна,
Ще черепаха, носоріг,
Більш пригадати я не зміг!

Рута-м'ята розпустилась
-Ароматна і кріпка.
Бджоли та джмелі над нею
Наче пляшуть гопака!

Скаржився лікарю равлик сумний:
"Темно в очах, наче бачу лиш хмари!"
Лікар порадив: "Не хмурся, малий!
Виправять зір рогові окуляри!"

Важив оранжеву моркву
На терезах продавець.
Фарбами пише портрети
Та натюрморти митець.

Рома та Рита співають у хорі,
Ввечорі разом гуляють надворі,
Разом додому ідуть, як пора.
Рома та Рита - це брат і сестра!

Варить борщ Борис-моряк
:Морква, помідор, буряк.
"Вийде борщ смачний у нас,
Пригощу я, друзі вас!"

Мій дідусь живе в селі,в нього сиві вуса.
Я сокирою рубати в дідуся навчуся.
Я навчусь траву косити і в сарай її носити.
Дідусю бракує рук - допоможе йому внук.

Садівник в саду працює,
Сапа в нього і граблі.
Він сапає й обгортає
Все, що лізе із землі.

І посилки, і листи носить листоноша.
Хоч від нас далеко пошта - це приємна ноша.
Я подякую йому, чаю теплого наллю.

Співаків багато в лісі,
Кує зозуля на узліссі.
І солов'я пташиний спів
З зелених чути нам гаїв.

Ось приїхало таксі, ми поїдемо не всі.
Хай старий сіда дідусь, а я ніжками пройдусь.

Сумно солов'ю у лісі,
Він сидить у нас на стрісі.
Так він солодко співає
-Весну й сонце прославляє!

Мати просить в Саші:
"Син!Ти сходи у магазин!
Купиш сир, ситро, сирок,
І яєць один лоток,
М'яса, сухарів, редиски,
Сині сливи і іриски,
Ще насіння, сіль, сирок,
І смородину, синок,
Трохи сала й ковбасу!
""Мамо, я ж не донесу!"

Фазан-футболіст дуже любить футбол
Як форвард фазан забиває свій гол.

Художник малює худобу і хату,
За це він отрима хвалу і зарплату.

Якось кухару на вухо
В кухні шепотіла муха:
"Хоч з тобою не дружу,
Хліб спекти допоможу".

Хвастався хом'як пихатий:
"Є хазяйство в мене й хата,
В холодильнику харчі,
Три хлібини у печі".

Хмара сонце заховала,
В хащі холодно всім стало.

Кухар в кухоль квас нал'є,
Хай хороший хлопчик п'є.

Гриць малює олівцем
Гусеницю з горобцем.

Цеберку цесарка в крамниці взяла,
В цеберку цесарка яєць нанесла.

У крамниці продавець
Загубив свій олівець.

Соня смажила млинці,
Ось і тісто на руці.
Як з роботи прийде тато
-Хай він з'їсть млинців багато.

В нас на ганку горобці
-Крихти їм несу в руці.
А сусідський хлопець Гліб,
Вчора їм приносив хліб.

Як на сцену на цеглину
Сів цвіркунчик біля тину.
Цвіринчить і цвіринчить,
Не на мить не замовчить!

Жив цар у палаці,
Спав цар на матраці,
Якось цар всю ніч не спав
-Йому цвіркунчик заважав.
Ну, а зранку у віконце
Вже заглядувало сонце.
Прокидайся цар, бо ранок
-На столі стоїть сніданок.
Там і яйця, і цукерки,
І цибулі пів цеберки!

Під кущем курча гуляє,
Черв'ячка собі шукає.
Мати-квочка поруч з ним,
З сином крихітним своїм.

Качка чотири яєчка знесла,
В червні вона каченят навела.
Ходить тепер вона з ними на річку
Їсть по дорозі смачненьку суничку.

Вліз у хату їжачок
І побачив бурячок:
"У цікавої цій штучки
Жодної нема колючки".

Якось повз колючий тато,
На спині він ніс багато:
Лист, ожину, два грибочка
Для маленького синочка.
"Їж, мій любий хлоп'ячок!"
Вмовляє сина їжачок.

Своїх друзів пригощаю,
Наливаю в чашки чаю,
Ось варення із порічки,
А ось тістечко з сунички.

Шифер кришу прикрашає,
Від дощу її ховає.

Ми до школи швидко йшли,
Кущ шипшиновий знайшли.

На машині у гараж
Заїжджає батько наш.
Для машини це як дім,
Тепло й затишно у нім.

/Files/images/lineyki/смайлики с нотками.gif

Щоб ротик був слухняний

ЗИМОВІ ЧИСТОМОВКИ

1.

Ди-ди-ди - йшли тачата до води,
Иця-иця-иця - а назустріч їм лисиця.
Ити-ити-ити - та качат не треба вчити:
Юсь-юсь-юсь - вони з розбігу у воду - плюсь!

2.

Ок-ок-ок - ось колючий їжачок,
Ми-ми-ми - приготувався до зими.
Чок-чок-чок - повна хата грушечок.
Ок-ок-ок - частуватиме діток.

3.

Із-із-із - барсучок в нору заліз.
Ди-ди-ди - наступилиі холоди.
Ить-ить-ить - барсучок тут смачно спить
Ни-ни-ни - аж до самої весни.

4.

Ить-ить-ить - заєць в полі аж тремтить.
Ем-ем-ем - він сховався за кущем.
Уха-уха-уха - але довгі в нього вуха,
Їх-їх-їх - не сховати зайцю їх.

5.

Аха-аха-аха - а де ж наша черепаха?
Оня-оня-оня - черепаха наша - соня.
Ів-ів-ів - до весняних теплих днів
Оню-оню-оню - не турбуйте нашу соню.

/Files/images/kartinki/0a16a87fd0de.png

Кiлькiсть переглядiв: 6714