- подолання порушень усного та письмового мовлення; - розвиток усіх видів мовленнєвої діяльності; - формування фонетико-фонематичної, лексико-граматичної сторін мови, зв'язного мовлення; - формування комунікативних умінь; - розвиток мовленнєвої, загальної та дрібної моторики; - вироблення навичок свідомого сприймання та розуміння зверненого мовлення; - розвиток просодичної сторони мовлення( темп, ритм, тембр, сила голосу; - розвиток психічних процесів (пам’яті, мислення, уваги).
Поради вчителя-логопеда
Шановні батьки, бабусі, дідусі!
Якщо ви стурбовані тим, що дитина не вміє вимовляти деякі звуки, то ці поради саме для вас.
Часто перед батьками стає запитання: коли треба починати займатися мовою дитини, відповідаю: змалку, від самого народження!
З дитиною треба спілкуватися весь час, хоча деяким батькам здається, що крихітний, тільки-но народжений чоловічок, ще нічого не розуміє. Спілкуйтеся весь час, коли дитина не спить, але для розвитку мовлення особливим є вік від 3 до 6 років. Тут мовленню дитини треба приділити окремої уваги.
Якщо ви зрозуміли, що дитина, порівняно з ровесниками, розмовляє гірше, не вимовляє деякі звуки, обов’язково йдіть до спеціаліста. Коректно визначити рівень порушення звуковимови зможе тільки вірно вимовляти важкі для неї звуки, а ще й розвинути фонематичний слух, мовленнєве дихання, пам’ять, увагу тощо. Малюк поступово розширить свій словниковий запас, буде грамотно формулювати свою думку, а здобуті навички стануть у пригоді при оволодінні читанням та усним та писемним мовленням.
Щасливої дороги до країни звуків!
Сьогодні ми поговоримо про те, коли і як з’являються звуки в мовленні дитини, про правила спілкування з дитиною, і про те, як організувати з нею заняття, щоб воно пройшло з користю, спокійно, щоб дитина і ви зайвий раз не нервували.
Багато звуків дитина вимовляє майже без зусиль: М, Н, Т, П, та голосні. Найважче даються шиплячі: Ж, Ш, Ч, Щ, свистячі С, З, Ц та сонорні Р,Л.
Неправильна вимова в дітей до 3-х років практично є нормою, але до 5, особливо до 6 років, дитина має оволодіти вимовою всіх звуків.
Після цього віку будь-які порушення у вимові звуків вважаються дефектом звуковимови.
Приведена нижче таблиця допоможе батькам слідкувати за своєчасною появою в мовленні дитини різних звуків.
Вік дитини
1-2 роки
2-3 роки
3-5 років
5-6 років
звуки
а, о, е, п, б, м
і, и, у, ф, т, д, н, к, г, х, й
с, з, ц, ш, ж, ч, щ
л,р
Дещо про спілкування з дитиною
Ваше мовлення повинно бути взірцем для наслідування. Дитині не можна чути неправильну вимову.
Не можна сміятися з того, що дитина невірно вимовляє звуки в словах.
Не треба повторювати за дитиною, «сюсюкати», закріплювати хибні звуки в словах.
Як організувати спокійне заняття
Не критикуйте дитину і не смійтеся з неї.
Підбадьорюйте малюка, кажіть, що в нього все вийде.
Спочатку самі покажіть, як виконувати ту чи іншу вправу, потім пропонуйте дитині.
Про найбільш розповсюджені порушення звуковимови
При більш складних випадках дитина використовує в мовленні специфічні звуки. Вона більше спілкується знаками, або покаже, що треба, її мовлення розуміють близькі люди.
Дитина замінює одні звуки іншими.
У дитини сформувалася «французька вимова звука | р| . Це може бути пов’язано з недостатнім мовленнєвим диханням або короткою під’язиковою вуздечкою. Якщо цю проблему не виправити, є ризик, що й інші звуки будуть формуватися невірно. Такий звук сам по собі, тобто самостійно, без втручання не виправляється.
Причин неправильної звуковимови в дітей з нормальним слухом та інтелектом декілька.
1. Можливо, батьки, розмовляючи з дитиною, наслідують дитячий говір (сюсюкають).
2. Дитині може бути важко відрізняти на слух схожі звуки (при цьому фізіологічний слух в нормі) – це ознака проблем з фонематичним слухом. Тоді фонематичний слух треба розвивати – вчити зосереджуватись на звуках, розрізняти їх. Іноді дитина не помічає, що вимовляє звуки невірно. Тоді дитині треба дати зрозуміти, де вірна вимова, де ні.
В подальшому на цій сторінці будуть запропоновані вправи, які допоможуть дитині чути і відчувати звуки мови.
3. Недостатня рухливість губ і язика та погано розвинуте мовленнєве дихання.
4. У дитини виражені дефекти в будові артикуляційного апарату. У цьому випадку вашій дитині потрібні консультації спеціалістів.
До вашої уваги представлені логопедичні чистомовки (скоромовки) та вправи на автоматизацію звуків у словах та реченнях.
Одна з порад логопеда - віршовані чистомовки (скоромовки) на вимову проблемних звуків.
Хотілося б зауважити, що до цих вправ можна переходити лише тоді, коли у малюка вільно виходить правильне вимовляння окремого звуку, представленого у вправі.
Окрім даного матеріалу ви можете імпровізувати.
Наприклад, промовити,
як дзижчить бджілка (Дж-ж-ж-ж-ж), як гуде поїзд (У-у-у-у-у-у), як мати колисає дитину (А-а-а-а-а-а), як пищіть комар (Дз-з-з-з-з-з) і т.п.
Також можна різноманітнити вправу зміною гучності або тембру голосу, тобто одні й ті самі рядки промовляти по різному: голосно, тихо, швидко або повільно.
Щоб заняття було більш ефективним, пропонуємо таку його послідовність:
1. Гімнастика для пальчиків 2. Вправи для дихання та артикуляційна гімнастика (губи, язик) 3. Голосові вправи 4. Вправи з мовним матеріалом
Але майте на увазі: дитині має бути цікаво, тоді вона буде більш уважною і не так швидко втомиться, частіше хваліть дитину і вона буде більш старанною. Бажаю успіхів!
* * *
Ла-ла-ла: Алла дівчинка мала. Ли-ли-ли: В гост ми до неї йшли. Ло-ло-ло: В Алли тісто підійшло. Ла-ла-ла: Пирогів вона спекла. Л'є-л'є-л'є: Чаю Аллочка нал'є. Лі-лі-лі: Ось лимони на столі. Лю-лю-лю: Дуже кисле не люблю.
Ло-ло-ло: Снігом землю замело. Ля-ля-ля: Стала білою земля. Лі-лі-лі: Ось замети чималі.
Ра-ра-ра: Дуже рада дітвора. Ар-ар-ар: Ми поїдем в зоопарк. Ро-ро-ро: Доберемось на метро. Ру-ру-ру: В зоопарку кенгуру. Ру-ру-ру: Риє кріт собі нору. Ру-ру-ру: Заєць обдира кору. Ра-ра-ра: Закінчилася в нас гра.
Рі-рі-рі: Що ти бачиш угорі? Рю-рю-рю: Бачу ясную зорю. Рі-рі-рі: Ще що бачиш угорі? Ря-ря-ря: Небо синє, як моря. Рі-рі-рі: Ще що бачиш угорі? Ри-ри-ри: Там літають комари. Ра-ра-ра: З комарами мошкара. Ра-ра-ра: Розбігаймось до утра!
Ічка-ічка-ічка: Ось глибока річка. Ачка-ачка-ачка: Пливла по річці качка. Єчки-єчки-єчки: Знесла вона яєчки. Чат-чат-чат: Навиводить каченят. Чить-чить-чить: Плавать діточок навчить. Ічці-ічці-ічці: Попливуть разом по річці.
Чок-чок-чок: Ось червоний бурячок. Чу-чу-чу: Я капусту посічу. Щок-щок-щок: В чавунці зварю борщок. Чний-чний-чний: Получився борщ смачний.
Виделкою Вова вареники їв, А Вітя водиці з відерця відпив.
Вже весна і тане крига, Врешті, весняна відлига.
Валя весело сміється, По вітру волосся в'ється!
Гном в гаю гуляв годину, Назбирав грибів корзину. Йшла Ганнуся в гастроном, Їй шагав назустріч гном. Ніс с грибами він корзину, Дав Ганнусі половину.
Говірка та горда Ганна -Господиня бездоганна.
Гантелі й гирі підійма, Сильніш за Гліба в нас нема.
Гриць газету покупає, В ній кросворди розгадає. І за розум, не за вроду, Він отрима нагороду.
Стигле гроно винограду Ганна принесла із саду.
Скільки важуть пироги? Покладу їх на ваги. Їх не треба рахувати, Краще гостей пригощати.
Гусениця в лісочку Гріла спину на грибочку, Сонце гаряче пекло, Їй голівку напекло. Їй зроблю, коли навчусь Із газети я картуз.
Ґава гудзик відшукала, І в гніздо собі поклала "Я ґадзиня- мастериця, Все в ґадзівстві знадобиться!"
Ґоель-моґель із яйця На сніданок їсть вівця!
На ґринджолах із гори Їхав натовп дітвори. Ой! Мала упала Юля І тепер на лобі ґуля.
Ґелґотів гусак на дворі, Сиділа ґава на коморі, На ґанку індик ґелґотав, Ну, хто птахів порахував?
По дорозі йду додому, Все з дитинства тут знайоме: Деревина-дуб стоїть, В небо сивий дим летить, У дворі гуляють діти, В дім дверцята неприкриті: Дім запрошує ласкаво: Тут і деруни, і кава, Добрі люди проживають, Про добробут вони дбають.
Зі сметаною в обід Дерунів об'ївся дід. Да-да-да, ді-ді-ді, Дерунів об'ївся дід.
Дудку дав Дмитро мені, "Дуй у дірку до-ре-мі!" Щось не дам її ладу, Все виходить "ду-ду-ду"!
Кукурудза на городі Дивувалась своїй вроді: В дзеркало дивилася, Дуже чепурилася.
Кукурудза на городі Дивувалась своїй вроді: Милувалась дуже-дуже Наче в дзеркало в калюжу. Білі зуби, коса довгенька, Та сукня гарна, зелененька.
Джміль на склянку з джемом сів, Гедзь до нього підлетів, І дзвінка пішла розмова. Першим гедзь промовив слово: "Що, солодкий джем із грушки?"" З'їм його я самотужки!" Джміль дзижчав, що було сили, Поки склянку не закрили.
Дзюрчить у лісі джерело, Вода дзеркальна в ньому. Допомагає джаз лісний Перебороти втому.
День народження у джунглях Відзначає Джонатан. Одягнув нарядні джинси Відбиває джаз у джбан.
Вдіну джемпер, джинси вдіну -Джентльмен наполовину. Ще вести себе навчуся, Буде щаслива бабуся.
На болоті журавель жував журавлину, А у лісі їжачок - живильну ожину.
Життєрадісні жирафи Узяли журнал із шафи. Його жужмили і м'яли... Все одно не прочитали.
Жук у житі зажурився, Жвавий джміль десь забарився. Жук жужжить: "Хвилююсь я, Дружба в нас на все життя".
Жвавий дід смалив у ліжку І читав цікаву книжку. Раптом діда сон зморив, Він цигарку упустив. Дим, пожежа,жар і жах Вліз пожежник аж на дах. Затушив живий вогонь, Він жаркий, його не тронь. Жалюгідний дід в журбі -Це урок мені й тобі.
У калюжі вужик жив, З жирной жабой не дружив ,Жабка його ображала: "В тебе, вуж, немає жала!"
Ріже ніж коржі смачні -Женя торт спекла мені.
Жук з метеликом здружився, З ним над квітками кружився.
Жужжить у Жені Жук у жмені. "Жу-жу-жу, жу-жу-жу! Я з тобою не дружу!"
Бачила Зіна, як зірка упала, Зразу бажання вона загадала: "Взимку на землю хай випаде сніг, Зіна хай буде завзятіша всіх, Хай її до зоосаду залюбки батьки ведуть, Хай зефіру й мармеладу завтра зранку їй дадуть".
Їде Зоя в зоопарк, Ось її зупинка. Вийшла Зоя із таксі, Засміялась дзвінко. "Зебра, заєць, зубр, змія -Тут їх всіх побачу я!"
Ми були в театрі. В залі Там завісу відтуляли.
Взимку біла вся земля, Ковзани бере маля.
Під березою в грозу Заховав Захар козу.
На городі в нас картопля, Кавуни і кабачки. Є калина, є капуста, Є червоні бурячки.
В казаночку камбалу я варила чималу, Перцем, сіллю задобрила, юшкой друзів пригостила.
В калюжі купалась казарка, Їй влітку у пір'ях так жарко!
Плига руда білочка з гілочки на гілочку.
З братом ми були у лісі, Гриби збирали на узліссі, Дві корзини чималі Ми додому притягли!
В мисці масло й макарони, З'їсть їх Марк, як охолоне!
Мухомор і білу мишу Малював маленький Міша.
Мільйон мікробів на руках, Під мікроскопом - просто жах! Візьму мило, кран відкрию, Руки я мерщій помию!
Я на руку рукавицю Одягаю брату Грицю. Він незграбний, ще маленький, Хай не мерзне мій рідненький.
Моркву, перець і гарбуз Посадив старий дідусь. Пестив їх та поливав - Гарний урожай зібрав.
Трамвай, тролейбус і метро -Це наш громадський транспорт. Його ми мусим берегти, Бо пішки прийдеться іти.
Я по воду на криничку Поведу малу сестричку. Хай відеречко бере, Водички трохи набере.
Йшов по біру старичок, Опирався на дрючок.
На городі у Марічки Агрус, огірки, порічки.
В рукомийнику помию Руки я брудні. Хай подасть мерщій сестричка Рушничок мені.
Я зараз з буквой "Р" один Перерахую всіх тварин: Риба, тигр, верблюд, барсук, Рак з клешнями замість рук, Рись, рисак і кенгуру, Кріт до себе ліз в нору, Нерпа і жирафа гарна, Зебра, морж, корова, сарна, Ще черепаха, носоріг, Більш пригадати я не зміг!
Рута-м'ята розпустилась -Ароматна і кріпка. Бджоли та джмелі над нею Наче пляшуть гопака!
Скаржився лікарю равлик сумний: "Темно в очах, наче бачу лиш хмари!" Лікар порадив: "Не хмурся, малий! Виправять зір рогові окуляри!"
Важив оранжеву моркву На терезах продавець. Фарбами пише портрети Та натюрморти митець.
Рома та Рита співають у хорі, Ввечорі разом гуляють надворі, Разом додому ідуть, як пора. Рома та Рита - це брат і сестра!
Мій дідусь живе в селі,в нього сиві вуса. Я сокирою рубати в дідуся навчуся. Я навчусь траву косити і в сарай її носити. Дідусю бракує рук - допоможе йому внук.
Садівник в саду працює, Сапа в нього і граблі. Він сапає й обгортає Все, що лізе із землі.
І посилки, і листи носить листоноша. Хоч від нас далеко пошта - це приємна ноша. Я подякую йому, чаю теплого наллю.
Співаків багато в лісі, Кує зозуля на узліссі. І солов'я пташиний спів З зелених чути нам гаїв.
Ось приїхало таксі, ми поїдемо не всі. Хай старий сіда дідусь, а я ніжками пройдусь.
Сумно солов'ю у лісі, Він сидить у нас на стрісі. Так він солодко співає -Весну й сонце прославляє!
Мати просить в Саші: "Син!Ти сходи у магазин! Купиш сир, ситро, сирок, І яєць один лоток, М'яса, сухарів, редиски, Сині сливи і іриски, Ще насіння, сіль, сирок, І смородину, синок, Трохи сала й ковбасу! ""Мамо, я ж не донесу!"
Фазан-футболіст дуже любить футбол Як форвард фазан забиває свій гол.
Художник малює худобу і хату, За це він отрима хвалу і зарплату.
Якось кухару на вухо В кухні шепотіла муха: "Хоч з тобою не дружу, Хліб спекти допоможу".
Хвастався хом'як пихатий: "Є хазяйство в мене й хата, В холодильнику харчі, Три хлібини у печі".
Хмара сонце заховала, В хащі холодно всім стало.
Кухар в кухоль квас нал'є, Хай хороший хлопчик п'є.
Гриць малює олівцем Гусеницю з горобцем.
Цеберку цесарка в крамниці взяла, В цеберку цесарка яєць нанесла.
У крамниці продавець Загубив свій олівець.
Соня смажила млинці, Ось і тісто на руці. Як з роботи прийде тато -Хай він з'їсть млинців багато.
В нас на ганку горобці -Крихти їм несу в руці. А сусідський хлопець Гліб, Вчора їм приносив хліб.
Як на сцену на цеглину Сів цвіркунчик біля тину. Цвіринчить і цвіринчить, Не на мить не замовчить!
Жив цар у палаці, Спав цар на матраці, Якось цар всю ніч не спав -Йому цвіркунчик заважав. Ну, а зранку у віконце Вже заглядувало сонце. Прокидайся цар, бо ранок -На столі стоїть сніданок. Там і яйця, і цукерки, І цибулі пів цеберки!
Під кущем курча гуляє, Черв'ячка собі шукає. Мати-квочка поруч з ним, З сином крихітним своїм.
Качка чотири яєчка знесла, В червні вона каченят навела. Ходить тепер вона з ними на річку Їсть по дорозі смачненьку суничку.
Вліз у хату їжачок І побачив бурячок: "У цікавої цій штучки Жодної нема колючки".
Якось повз колючий тато, На спині він ніс багато: Лист, ожину, два грибочка Для маленького синочка. "Їж, мій любий хлоп'ячок!" Вмовляє сина їжачок.
Своїх друзів пригощаю, Наливаю в чашки чаю, Ось варення із порічки, А ось тістечко з сунички.
Шифер кришу прикрашає, Від дощу її ховає.
Ми до школи швидко йшли, Кущ шипшиновий знайшли.
На машині у гараж Заїжджає батько наш. Для машини це як дім, Тепло й затишно у нім.
Щоб ротик був слухняний
ЗИМОВІ ЧИСТОМОВКИ
1.
Ди-ди-ди - йшли тачата до води, Иця-иця-иця - а назустріч їм лисиця. Ити-ити-ити - та качат не треба вчити: Юсь-юсь-юсь - вони з розбігу у воду - плюсь!